Fakta Al Qur'an


Fakta-fakta saintifik dari ayat-ayat Al-Quran telah membuktikan kesahihan Al-Quran sebagai benar-benar dari Allah SWT.

Al-Quran, Al-Israa, 17:88 Katakanlah: “Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al Qur’an ini, nescaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan dia, sekalipun sebahagian mereka menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain”.



Berikut ini adalah sebahagian dari penemuan seorang ahli sains Islam baru-baru ini. Dr. Tariq Al-Suwaidan, seorang sarjana dan anggota Ikhwan-ul-Muslimin yang terkenal, Islamic Gateway dan ummah.net telah mengkaji hal ini.

Penemuan ini berdasarkan data statistik terhadap kalimat-kalimat tertentu dalam Al-Quran. Keputusannya diumumkan melalui internet dan terdapat di beberapa halaman web.

Penemuan berupa data statistik ini sungguh menarik dan menakjubkan, bukan saja kepada umat Islam tetapi juga diluar Islam, tetapi terutama kepada sarjana-sarjana sains.

Penemuan yang membuktikan Kitab Suci ini benar-benar mukjizat dari Allah Yang Maha Kuasa dan tidak dapat dicipta oleh akal manusia.
Penemuan itu sebagai berikut:
1. Jumlah suatu kata dalam Al-Quran ternyata sama dengan jumlah lawan katanya.
Perkataan Erti Jumlah Perkataan Erti Jumlah
Al-Dunya Dunia 115 Al-Akhira Akhirat 115
Al-Malaikah Malaikat 88 Al-Shayateen Syaitan 88
Al-Hayat Hidup 145 Al-Maut Kematian 145
Al-Rajul Lelaki 24 Al-Marha Perempuan 24

2. Jumlah kata dibawah ini menunjukkan jumlah bulan dan hari dalam satu tahun, sesuai lamanya revolusi bumi mengelilingi matahari.
Al-Shahar Bulan 12
Al-Yaom Hari 365

3. Perbandingan luas permukaan daratan dan lautan pada Bumi.
Al-Bahar Laut 32
Al-Bar Darat 13

32+13=45, maka:
32/45 X 100% = 71.111 %
13/45 X 100% = 28.888 %

Saat ini diketahui bahawa luas permukaan lautan terhadap luas permukaan bumi adalah 70%, dan daratan adalah 30%! Satu mukjizat luar biasa di dalam Quran!

Wallahua’lam

Comments

Popular posts from this blog

Sejarah Pasawahan

Sejarah Situ Buleud

Apa itu Internet